Thursday 17 December 2015

SEJARAH DAN EVOLUSI MEDIA SOSIAL


Sebelum ada media sosial, pengguna internet pada 1970-an dan 1980-an menghabiskan sebahagian besar masa mereka di rangkaian sosial seperti laman web temu janji dan forum dalam talian. LiveJournal, dan Friendster adalah bentuk yang paling awal media sosial.

Dot-com gelembung 1995 - 2002 merupakan peristiwa penting yang dibenarkan internet untuk menjadi alat pemasaran yang berdaya maju. Ia bermula dengan pemasaran carian, menyebabkan jenama untuk mewujudkan laman web untuk mewujudkan kehadiran dalam talian. Seperti Google, Yahoo dan enjin carian MSN berkembang, syarikat-syarikat beralih kepada strategi SEO kekal di bahagian atas hasil carian.

Apabila web 2.0 laman - blog khususnya - meningkat popular, pemasar mula menyedari potensi pemasaran kandungan. Pemasaran Inbound, di mana lebih nilai ditambah untuk pelanggan dan perniagaan yang diperolehi, mula menggantikan usia tua "membeli, mengemis atau bug" strategi pemasaran keluar.

Pada 2003 - 2004, ketibaan laman media sosial seperti Facebook, LinkedIn dan My Space memulakan peralihan pengguna internet daripada permainan berbilang pemain dalam talian ke dalam laman rangkaian sosial. Akhirnya, perniagaan meningkat mengenai kesan-kesan positif daripada media kehadiran laman web sosial pada e-dagang dan mula mencipta profil mereka sendiri di laman rangkaian yang popular.

Dalam tahun-tahun berikutnya, sikap yang menggalakkan pelanggan ke arah pemasaran media sosial perlahan-lahan berubah keutamaan pemasaran perniagaan dari pemasaran keluar yang lebih agresif-proaktif untuk pemasaran inbound yang lebih reaktif.

Pada masa kini, lebih 90% daripada eksekutif pemasaran menggunakan media sosial sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran mereka, dan perniagaan yang berjaya menggunakan pemasaran media sosial untuk penjenamaan, generasi memimpin, pengekalan pelanggan, penyelidikan dan e-dagang. Bukan sahaja media sosial menguruskan untuk mengurangkan perbelanjaan pemasaran dan masa yang diperlukan untuk produk dan perkhidmatan pasaran, ia juga meningkatkan keberkesanan pemasaran dan kepuasan pelanggan secara keseluruhan. 83% daripada pelanggan yang menghantar aduan di laman sosial yang jenama seperti Twitter dan mendapatkan keadaan balasan bahawa mereka berpuas hati. Ini membantu syarikat mengekalkan lebih banyak pelanggan mereka, menyebabkan peningkatan urus niaga pelanggan yang sedia ada.



1 comment: