Thursday 17 December 2015

PENGENALAN

Media sosial adalah asas transformasi ekonomi yang sedang pesat berkembang dari sudut seni bina perniagaan, komunikasi dan penyebaran maklumat.


Hari ini, terdapat perniagaan yang terlibat dalam media sosial dan orang-orang yang aktif dalam mengendalikan pernigaaan berasaskannya. Kebanyakan mereka berkomunikasi serta mempelajari bagaimana untuk menyesuaikan diri dalam selok belok dunia perniagaan pada masa kini iaitu perbualan dan rangkaian. Mereka yang masih belum mengambil peluang dan kelebihan untuk pemasaran sosialis, perkhidmatan, jualan, dan penjenamaan akan mendapati ia semakin sukar pada masa akan datang dalam menyesuaikan diri, dan teknik memikat pelanggan, prospek dan juga pengaruh mereka.

Apabila pasaran berkembang, pengguna akan mendapatkan sesuatu keinginan dan kehendak yang diperlukan secara lebih cekap dan efektif. Mereka juga secara tidak langsung akan belajar untuk menyesuaikan diri. Dalam proses itu, individu dan masyarakat perlulah mempunyai pemahaman yang lebih canggih dan celik IT, sokongan masyarakat, dan kehebatan dalam komunikasi media baru. Pengguna mempunyai pilihan dalam memastikan keperluan mereka mengikut kehendak dari segi penilaian kuantiti, harga, kualiti, perkhidmatan dan sebagainya..

Dalam usaha untuk mendapatkan suatu tempat di dalam masyarakat suatu rangkaian IT, kita perlu mengenali mana mereka dari perspektif kehendak dan keperluan mereka. Sehubung dengan keadaan demikian, pencapaian dalam bidang perniagaan melalui sosial media dapat meningkatkan taraf perniagaan yang ditawarkan mengikut kualiti kehendak pelanggan dan meningkatkan tahap kemesraan pada setiap individu yang terlibat.

No comments:

Post a Comment