Thursday 17 December 2015

DEFINISI MEDIA SOSIAL

Media sosial merupakan sesuatu medium yang berangkaian dimana boleh menghubungkan di antara pengguna dengan pengguna yang lain. Oleh yang demikian pelbagai sesawang dicipta dengan pelbagai perkihidmatan yang tersendiri. Dalam keadaan ini, bidang perniagaan turut mengambil kesempatan untuk mengembang dan mempromosikan produk-produk dan perkhidmatan mereka dalam dunia IT global. 

Andreas Kaplan dan Michael Haenlein mendefinisikan media sosial sebagai "sebuah kumpulan aplikasi berasaskan internet yang membangun atas dasar ideologi dan teknologi Web 2.0, dan yang membolehkan penciptaan dan pertukaran.

Media sosial yang terlibat dalam bidanng perniangaan adalah seperti Facebook, Instagram, Whatsapp, Mudah.my, zalora dan sebagainya.

Ketika teknologi internet dan telefon bimbit semakin maju, media sosial pun turut membangun dengan pesat. Kini untuk mengakses facebook atau twitter, dengan hanya menggunakan telefon bimbit kita boleh melayarinya di mana-mana saja dan pada bila-bila. Begitu cepatnya seseorang boleh mengakses media sosial mengakibatkan terjadinya fenomena besar terhadap arus maklumat tidak hanya di negara-negara maju, bahkan juga di Malaysia. Kerana kelajuannya itu, media sosial juga akan menggantikan peranan media massa konvensional dalam menyebarkan berita-berita.

No comments:

Post a Comment