Thursday 17 December 2015

PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL

Berdasarkan penyelidikan global dijalankan McCann Worldgroup, perniagaan memerlukan anjakan terutama daripada segi pemikiran tentang model perniagaan dan memikir semula penciptaan nilai jenama untuk berjaya dalam dunia jaringan sosial.
Menurut kajian bertajuk, The Truths About Social yang dijalankan merentasi 19 negara dan disertai lebih 30 kumpulan fokus dan 12,000 respons secara talian telah mendedahkan pandangan tentang semua berkaitan dengan dunia sosial termasuk melalui jaringan, sosial, bukti dan perniagaan sosial.
Pengarah Kumpulan Perancangan Penjenamaan dan Inovasi, McCann Worldgroup Malaysia, Dr Milan Agnihotri berkata, kebanyakan pengguna menggunakan media sosial untuk berinteraksi dengan jenama dan mendapatkan khidmat pelanggan yang lebih baik.
”Mereka juga memuji sesuatu pengalaman, meluahkan perasaan, mengutip maklumat dan mendapatkan tawaran lebih baik,” katanya.
Menurutnya, kesemua kajian menunjukkan,­ pengguna merujuk kepada jenama melalui pengguna atau blogger berpengaruh.
Beliau berkata, dalam golongan usia 16 hingga 30 tahun, 90 peratus daripada mereka akan memberitahu kepada rakan, tentang sesuatu syarikat atau jenama itu mampu meya­kinkan mereka.
“Jelas sekali manfaat dan pe­ngaruh media sosial terhadap pengguna Internet semakin cepat memberi impak kepada dunia perniagaan.
“Media sosial menjadi platform untuk berkongsi idea, menilai jenama dan perniagaan yang tidak bertanggungjawab,” katanya.
Pengguna memainkan peranan besar dalam mengubah perniagaan yang berorientasikan keuntungan kepada perusahaan yang bermatlamat. Potensi ganjaran untuk syarikat dan jenama amat besar terutama peluang untuk menjadi jenama global yang dipercayai pengguna.

WARTAWAN SINAR HARIAN

23 FEBRUARI 2012

No comments:

Post a Comment